Verhuizing doorgeven

  • Als u naar of binnen deze gemeente verhuist, moet u dat doorgeven. Let op: verhuist u naar een andere gemeente? Dan schrijft u zich in de gemeente van uw nieuwe adres in. Uw uitschrijving uit de gemeente Waalwijk wordt met de inschrijving in de nieuwe gemeente automatisch verwerkt.
  • Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent.

Als u te laat bent met het doorgeven, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.

Verhuizen naar het buitenland

Verhuist u vanuit Waalwijk naar het buitenland (emigratie)? Of woont u komend jaar minimaal 8 maanden in het buitenland? Dan moet u dit aan de gemeente laten weten. Dit doet u vanaf 5 dagen voordat u vertrekt. Als er geen gezinsleden op het adres in Waalwijk blijven wonen, kunt u uw emigratie online doorgeven. Meer informatie leest u hier.

Briefadres

Heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats of verblijft u in een instelling? Dan kunt u zich onder bepaalde voorwaarden inschrijven op een zogenaamd briefadres.

Wat moet ik doen?

Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd. Als u de verhuizing eerder wilt doorgeven, kan dit maximaal 4 weken voor de datum van verhuizing.

Let op:

Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging. Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.

  • Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
  • Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.

Zorg ervoor dat u alle gegevens geeft die de gemeente nodig heeft. Anders past de gemeente uw adresgegevens niet aan.

U kunt uw verhuizing ook persoonlijk of schriftelijk doorgeven.

Staat u momenteel niet ingeschreven in een gemeente in Nederland? Maak dan telefonisch een afspraak voor hervestiging/eerste inschrijving. Dit is ook van toepassing als u momenteel met adres onbekend geregistreerd staat.

Hoe werkt het?

De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:

  • iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf;
  • samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen;
  • ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld;
  • het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven;
  • iemand die u gemachtigd heeft de verhuizing voor u door te geven.

Iemand machtigen

Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie:

'Hierbij machtig ik (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres), de hieronder vermelde persoon (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt) tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres).'

Onderteken deze brief en geef hem aan de gemachtigde.

Aan het loket moet de gemachtigde het volgende laten zien:

  • zijn of haar geldige identiteitsbewijs;
  • (een kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
  • een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of toestemming hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen;
  • de ondertekende machtigingsbrief.

Instanties die de gegevens van uw verhuizing nodig hebben

De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties(externe link) die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak.

Als u samenwoont kunt u niet de verhuizing van uw partner doorgeven. U moet beiden een verhuisformulier invullen.

Wat moet ik meenemen?

Online doorgeven

  • U geeft uw verhuizing online door met DigiD. Als u nog geen DigiD hebt, vraagt u die aan via DigiD.nl(externe link). U hebt de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.

Persoonlijk doorgeven

  • uw geldige identiteitsbewijs

Schriftelijk doorgeven

  • het verhuisformulier van de gemeente
  • uw handtekening op het formulier
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Verhuizing bij het gemeenteloket doorgeven

Wilt u uw verhuizing persoonlijk in het gemeentehuis doorgeven? Maak dan een afspraak.

Staat u momenteel niet ingeschreven in een gemeente in Nederland? Maak dan telefonisch een afspraak voor hervestiging/eerste inschrijving. Dit is ook van toepassing als u momenteel met adres onbekend geregistreerd staat.

Afspraak maken

Aanvullende informatie

Binnen 5 werkdagen past de gemeente uw adresgegevens aan.