Normaal gesproken wordt u ingeschreven op het adres waar u woont. Een briefadres is bedoeld voor een bijzondere situatie waarin u tijdelijk geen vaste woon- of verblijfplaats hebt of in een instelling woont waar het hebben van een briefadres is toegestaan.

Een adres kan alleen gebruikt worden als briefadres, als voldoende gewaarborgd is dat de brieven en berichten van de overheid u op het briefadres bereiken. De (hoofd)bewoner van dit adres moet dit schriftelijk verklaren. Daarom is het niet mogelijk om een briefadres te hebben op een postbus.

Wat moet ik doen?

Vul het contactformulier in. De gemeente neemt na ontvangst van uw gegevens contact met u op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Dit kan enkele werkdagen duren. 

Contactformulier briefadres

Hoe werkt het?

U kunt bij uw woongemeente een briefadres opgeven als u geen vast woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Een briefadres is ook mogelijk als u woont of verblijft in een:

  • ziekenhuis, verpleeghuis of andere instelling voor gezondheidszorg;
  • instelling voor kinderbescherming;
  • strafinrichting.
  • Blijf-van-mijn-lijfhuis

Een briefadres wordt doorgaans tijdelijk toegekend. Periodiek wordt gecontroleerd of u nog steeds in aanmerking komt voor een briefadres. Bij langdurige opname in een verpleeghuis kan een briefadres permanent worden toegekend.

U kunt geen briefadres aanvragen als u voor bepaalde (langer dan 8 maanden) of voor onbepaalde tijd naar het buitenland vertrekt. Dan is sprake van emigratie. Lees hier meer over op de pagina verhuizen naar buitenland.

Als uw verhuizing is verwerkt dan worden mutatieberichten verstuurd naar instanties. Welke dit zijn kunt u zien op www.wiekrijgtmijngegevens.nl(externe link)