De gemeente moet elk gebouw een nummer geven. Heb je een nieuwbouwhuis gekocht of gehuurd en weet je niet wat je huisnummer is? Dan vraag je dit op bij de gemeente óf je kijkt op de landelijke website www.bagviewer.kadaster.nl.

Als je een extra huisnummer nodig hebt, omdat je jouw woning of bedrijf splitst, vraag je dit aan bij de gemeente.

Als je woningen of bedrijven gaat samenvoegen, doe je bij de gemeente een verzoek tot het laten vervallen van huisnummers.

Als er ook een omgevingsvergunning nodig is voor de splitsing/samenvoeging of (vervangende) nieuwbouw, is het toekennen van een nummeraanduiding hieraan gekoppeld. Bij een omgevingsvergunning waarbij sprake is van samenvoeging, zal een nummeraanduiding komen te vervallen.

Let op: omdat sinds 1 januari 2024 de Omgevingswet van kracht is, kunnen er meer bouwactiviteiten vergunningsvrij zijn.

Hierdoor zullen er ook meer situaties voorkomen waarbij apart om een huisnummer gevraagd moet worden bij de gemeente.

Voor meer informatie over het vergunningsvrij zijn van bouwactiviteiten kunt u contact opnemen met de frontoffice van team Vergunningen via mailadres fobwl@waalwijk.nl

Hoe werkt het?

De gemeente moet elk verblijfsobject nummeren en de gemeente moet namen vaststellen voor nieuwe straten, pleinen en andere delen van de openbare ruimte. Verblijfsobjecten zijn bijvoorbeeld: woningen, bedrijfspanden, winkels, kerken en elektriciteitshuisjes.

Heef je een (extra) huisnummer nodig, omdat je een woning of bedrijf gaat (ver)bouwen of splitsen? Dan is het toekennen van een huisnummer gekoppeld aan de aanvraag voor een omgevingsvergunning. Bij het samenvoegen van woningen of bedrijven, is de intrekking van een huisnummer ook gekoppeld aan de aanvraag om een omgevingsvergunning.

Is er geen omgevingsvergunning nodig dan vraag je een huisnummer aan door het indienen van een schriftelijk verzoek bij het college.

Wat moet ik doen?

Je kunt je huisnummer, of het laten vervallen van een huisnummer, aanvragen bij de gemeente. Je hoeft dit niet apart aan te vragen als je al een omgevingsvergunning hebt aangevraagd.

Dit kan via een brief of een mail naar de gemeente Waalwijk t.a.v. BAG-beheer. Binnenkort kan dit ook door middel van een digitaal aanvraagformulier. Dit formulier zal zo snel mogelijk op deze website beschikbaar komen.

Wat moet ik meesturen?

Bij het aanvragen van een (extra) huisnummer(s), of het indienen van een verzoek tot het laten vervallen van huisnummer(s) (zonder dat u ook een omgevingsvergunning aanvraagt), is het nodig dat u een duidelijke plattegrondtekening indient. Op deze tekening moet je aangeven hoe de woning of het bedrijf wordt gebouwd, gesplitst of samengevoegd, waar de ingang(en) is/zijn en wat de gebruiksoppervlakte is van het geheel of de diverse delen.

Op het nog te ontwikkelen aanvraagformulier zullen de voorwaarden waaraan de tekening moet voldoen, ook worden vermeld.

Wat kost het?

Er zijn geen kosten verbonden aan het aanvragen of wijzigen van een huisnummer.