Deze bijeenkomst is bedoeld voor bewoners die in het promenadegebied wonen, dus exclusief de ring bestaande uit Wilhelminastraat, Bernhardstraat, Julianastraat, Mr. van Coothstraat en Winterdijk. Wethouder Timon Klerx wil met hen in gesprek over hun ervaring met wonen in het winkelgebied, waar deels andere regels gelden. Van hen wil hij weten wat de positieve kanten en de aandachtspunten zijn. Hieronder lees je het verslag van de bijeenkomst op 7 februari 2024.

Bespreekpunten gemeente

Centrumvisie

De Centrumvisie heeft onlangs ter inzage gelegen. Het college heeft de visie aangeboden aan de raad en wordt daar op 11 april behandeld. De visie is te vinden op de website van Waalwijk (waalwijk.nl/overige-ruimtelijke-plannen) en vormt de basis voor alle ontwikkelingen in het genoemde gebied.

Herontwikkeling De Els

In bijgaande presentatie staat het schetsontwerp zoals het er nu voorstaat. Dit ontwerp is zeker nog niet definitief.

  • Hoe hoog wordt de geplande woontoren aan de kant van de Mr. van Coothstraat? 
    • Ca. 42 m
  • Er zijn zorgen over de verkeersafwikkeling via de Mr. van Coothstraat, i.p.v. nu deels via de Julianastraat
    • Er worden vooraf berekeningen gemaakt over het aantal te verwachten voertuigen en de capaciteit van o.a. de Mr. van Coothstraat.

Centrumentree/kunstobject

Er ligt een wens om kunst en spelen toe te voegen aan het centrum. Inspiratie hiervoor wordt opgedaan vanuit het schoen- en leerverleden in de Langstraat. Dit jaar wordt gestart met het participatietraject om te komen tot een kunst-/speelobject.

Nieuwbouw appartementen op huidige locatie Intersport

Een projectontwikkelaar heeft plannen om dit pand te slopen en daar appartementen te bouwen. Daarna wordt de doorgang vanaf de parkeerplaats Taxandriaweg aangepakt. De projectontwikkelaar geeft aan dat op dit moment nog niet het gewenste aantal woningen is verkocht om het startsein voor de bouw te kunnen geven.

Vergroening Grotestraat

In januari hebben alle bewoners en ondernemers van het promenadegebied Grotestraat een brief ontvangen met het schetsontwerp voor vergroening van deze straat. Verplaatsing en bijplaatsing van fietsbeugels is daar onderdeel van. Sommige bewoners hebben hier input op gegeven en waar mogelijk is daar rekening mee gehouden. De vergroening wordt nu uitgevoerd.

  • Ook de Stationsstraat wordt op termijn deels vergroend.

Camera’s

De gemeente is bezig met de voorbereidingen om een nieuw camerasysteem aan te schaffen om op te hangen bij de toegangen naar het promenadegebied. Deze registreren de kentekens van alle voertuigen die dit gebied inrijden. Tussen 06.00 en 12.00 uur mag er geladen en gelost worden. Buiten deze tijden krijgt iedere bestuurder van een voertuig zonder ontheffing die dit gebied binnenrijdt, een bekeuring. Op z’n vroegst dit najaar worden de nieuwe camera’s opgehangen

  • Er zijn zorgen over de aanschaf van Chinese apparatuur
    • In de markt zijn geen andere camera’s dan Chinese voorhanden die voldoende geschikt zijn voor cameraherkenning. De niet-Chinese camera’s bieden onvoldoende kwaliteit. De camera’s voor kentekenherkenning bewaren alleen beelden van passerende voertuigen zonder ontheffing. Alle andere foto’s worden direct na controle automatisch gewist. Personen of andere voertuigen die op de beelden staan, worden automatisch geblurd voordat een boa de beelden beoordeelt
  • Worden de bestaande camera’s wel eens uitgelezen? 
    • Camera’s kunnen worden uitgelezen bij ernstige verstoringen van de openbare orde. De politie kan de beelden dan vorderen en mogelijk gebruiken om daders op te sporen. Onderzoek heeft uitgewezen dat camera’s in zijn algemeenheid een preventieve en waarschuwende werking hebben
  • Staat er een camera bij het Sint Jansplein? Dit n.a.v. herhaalde schade aan de auto 
    • Na aangifte bij de politie kunnen de beelden binnen 2 weken worden opgevraagd en uitgelezen. Bewoners krijgen de beelden nooit zelf te zien. Er staat een camera in de buurt van dit plein. Vanzelfsprekend is de ruimte die de camera vastlegt beperkt.

Handhaving/meldingen openbare ruimte

  • Meldingen voor de gemeente moeten worden gedaan via de Fixi-app of het Klant Contact Centrum via 0416-683456. Dit geldt dus ook voor de concrete vragen over
    • kapot paaltje
    • schoonhouden invalidenparkeerplaatsen
    • slechte/kapotte verlichting
  • Meldingen over handhaving op verkeer worden via de gemeente doorgezet naar InPublic, de handhavende partij in het centrum
  • Margriet van Schöll, wijkadviseur, kan door bewoners benaderd worden voor overige zaken. Zij is bereikbaar via mvanscholl@waalwijk.nl of 06-46024970.

Evenementen

Welke wensen en aandachtspunten willen de bewoners onder de aandacht brengen?

  • Meer aandacht voor handhaving net buiten de hekken van een evenement, daar is vaak veel overlast
  • Voorstel: sluit kleinere steegjes af tijdens een evenement, afhankelijk van aard en grootte van het evenement
  • Vooraf bewoners informeren over een evenement, gebeurt de laatste 2 jaar niet meer sinds Tavenu geen organisator meer is
    • Deze verplichting is standaard opgenomen in de vergunning voor een groot evenement
    • Alle grote evenementen in het centrum worden vermeld op de gemeentepagina van weekblad Waalwijk. U kunt zich aanmelden voor de digitale gemeentepagina via https://www.waalwijk.nl/gemeentepagina.

Bespreekpunten bewoners

Parkeren

  • Parkeren voor gasten van centrumbewoners is met het huidige systeem op parkeerterrein De Els-Zuid niet mogelijk, gekochte bezoekerskaarten kunnen daar niet worden gebruikt
    • De raad heeft begin maart ingestemd met het invoeren van vooraf betaald parkeren op De Els-Zuid. Aanschaf van de benodigde apparatuur is in gang gezet, een concrete planning is nog niet aan te geven
  • Bewoners en gezinsleden met auto moeten, net als in een woonwijk, hun woning met (eigen) parkeerplaats altijd kunnen bereiken zonder betaling van leges of boete
    • Leges is iets anders dan boetes. Boetes worden uitgedeeld op basis van een overtreding van de wet. Leges zijn gemeentelijke kosten die in rekening worden gebracht voor geleverde diensten, zoals vergunningen of documenten
  • Aandacht voor een goeie toegangsregeling voor bezoekers van bewoners met een lichamelijke beperking. Idem voor hulpdiensten, taxi’s en werklui met busjes.
    • Eind 2023 zijn gewijzigde beleidsregels vastgesteld, waardoor eigenaren van eigen parkeerplaatsen nu wel een ontheffing kunnen aanvragen (eerder kon dit niet). Ook is het daarbij mogelijk gemaakt dat bewoners die mantelzorg nodig hebben een ontheffing aanvragen voor de mantelzorger
    • Bezoekers met een beperking die bewoners bezoeken die in het promenadegebied wonen, komen niet in aanmerking voor een ontheffing, ongeacht of zij een bestuurders- of passagierskaart hebben. Deze bezoeker kan buiten de venstertijden dus hooguit met een taxi het gebied inrijden of door de eigenaar van een eigen parkeerplaats worden aangemeld als bezoeker
    • Daarnaast geldt een algehele ontheffing voor taxi’s om aan de oostkant (vanaf de Wilhelminastraat) de Grotestraat in te rijden
  • Parkeergelegenheid voor auto’s van bewoners: meer bewoners = meer auto’s maar geen extra parkeerplaatsen
    • Bij nieuwbouwontwikkelingen moeten projectontwikkelaars binnen hun project zorgen voor voldoende parkeerruimte. Deze hoeveelheid moet voldoen aan de nota parkeernormen
    • Bij de nieuwbouw van De Els worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd voor de toekomstige bewoners op specifiek daarvoor gereserveerde locaties. Dit wordt apart geregeld naast het bezoekersparkeren 
  • Hoe om te gaan met parkeren in het centrum tijdens de weekmarkt, als een bewoner zijn/haar vaste parkeerplaats niet kan bereiken?
    • Jaren geleden, toen de weekmarkt naar het centrum verplaatst werd, hebben bewoners die dit probleem ondervinden een brief van de gemeente ontvangen met de vraag waar zij hun auto willen stallen tijdens de weekmarkt; dan krijgen zij een ontheffing van dinsdagavond tot woensdagavond. Iedereen die deze brief niet heeft, kan deze opvragen bij Margriet van Schöll.

Fietsen

  • Parkeermogelijkheden fietsen voor bewoners zonder berging
    • Dit valt onder eigen verantwoordelijkheid, zoals ook in reguliere woonwijken
    • Men kan gebruik maken van openbare fietsenstallingen of fietsbeugels 
  • Beperkte openingstijden fietsenstallingen
    • Heeft vooral te maken met beperkte personeelscapaciteit
    • In de plannen voor de herinrichting van De Els is een fietsenstalling ingetekend vlakbij de nieuwe parkeergarage 
  • Stallen van fietsen her en der in het centrum, zoals voor voordeur van bewoners
    • Kwestie van gedrag; ook voor de gemeente is dit een bron van ergernis op een aantal locaties
    • Komende tijd wordt hier aandacht voor gevraagd op een vriendelijke manier; de BIZ is gevraagd om hierin mee te denken. Het streven is om binnen enkele weken een voorstel uitgewerkt te hebben
    • Op 7 maart heeft de gemeenteraad de parkeervisie vastgesteld. In de loop van dit jaar wordt sowieso gewerkt aan een aanpak fietsparkeren.

Handhaving

  • ’s Nachts klachten over hangjeugd in het centrum
    • In het verleden heeft een groep jongeren overlast veroorzaakt
    • Het Centrum wordt vaak bezocht door politie, boa’s en Tavenu; jongeren die zij aantreffen worden gewaarschuwd/weggestuurd
    • Soms is het rustig, soms zijn er meldingen. Op dit moment is er weer een (anonieme) melding gemaakt van overlast overdag door jeugd
    • Meldingen van overlast ’s nachts moeten bij de politie worden gedaan via 0900-8844
    • Tavenu wisselt contactgegevens uit met melders voor korte lijntjes als de overlast zich voordoet. Een anonieme melder heeft dit voordeel dus niet
  • In de Grotestraat rijden (snel)fietsers en (elektrische) scooters langs en tussen de voetgangers door, vaak behoorlijk hard. Het ontbreekt daarbij aan duidelijke markering wie zich waar moet begeven
    • In het centrum is gekozen voor deze uniforme inrichting zonder verdere indeling
    • De vergroening zal zorgen voor lagere snelheden, want de doorgang wordt daarmee smaller
    • InPublic krijgt binnenkort twee extra handhavers, zodat zij iets meer mankracht hebben om aan te spreken/te bekeuren
    • Zodra de gemeente overgaat op camerahandhaving, kan 24/7 worden gehandhaafd op o.a. scooters
  • Problemen met laden/lossen Sint Jansplein aan de achterkant van de Markt, t.b.v. bevoorrading restaurants in het promenadegebied
    • Deze vraag ligt bij de verkeerskundige om te bekijken of en zo ja, welke oplossing hier mogelijk zou zijn. Het streven is om dit voor de zomer afgestemd te hebben
  • Hoe om te gaan met explosieve wildgroei van bezorgdiensten?
    • Online is de nieuwe manier van winkelen, zowel voor bewoners als voor winkeliers/ondernemers
    • Het nieuwe systeem met kentekenregistratie houdt in dat zij na 12 uur niet meer zonder ontheffing in het centrum mogen zijn. Formeel is dit al jaren het geval, maar helaas is handhaving hierop nu heel lastig zonder camerahandhaving
    • Optie om bevoorrading winkels via achterkant te stimuleren i.p.v. via de promenade
    • Mogelijk in de toekomst plaatsing van pakketkluizen buiten het winkelgebied.

Fysieke aanpassingen

  • Verzoek om ondergrondse afvalcontainer te plaatsen in het centrum waar bewoners ook gebruik van kunnen maken
    • In en direct rondom het centrum staan op dit moment 5 ondergrondse containers: 2 bij het Sint Jansplein, 1 bij de Mr. van Coothstraat, 1 bij de Bernhardstraat en 1 bij de Margrietstraat
    • Alle bewoners van het centrum die in een appartement wonen moeten gebruik maken van een ondergrondse container, zolang de loopafstand minder is dan 250 meter. Als de afstand groter is, blijft het huidige inzamelmiddel van kracht (minicontainer of afvalzak)
  • Verzoek voor meer verlichting in het centrum, het is erg donker
    • Meer verlichting past niet binnen het thema duurzaamheid (energie en natuur)
    • In het centrum is gekozen voor ‘met minder verlichting meer sfeer’
    • Specifieke donkere hoeken kunnen worden gemeld via Fixi of het KCC, om te beoordelen of de verlichting voldoet aan de norm
  • Verzoek voor extra groenvoorziening tussen parkeerhavens
    • De gemeente streeft ook naar meer groen in plaats van verharding
    • Vergroening wordt onderdeel van de herinrichting De Els. Hoe dit eruit gaat zien is nog onduidelijk. Daar wordt nu dus niet op vooruitgelopen
  • Status verplaatsing busstation en bibliotheek
    • Om het openbaar vervoer te verbeteren is een mogelijke verplaatsing van het busstation in onderzoek. Dit is een lange termijnzaak, voorlopig blijft het busstation op het Vredesplein
    • In de plannen voor herontwikkeling van De Els zou de bibliotheek een plek kunnen krijgen in de bestaande jongensschool achter De Els, ter hoogte van de Hema
  • Ontbreken van een goeie regeling voor laad- en losplaatsen voor vrachtwagens met langdurig draaiende dieselmotoren en bijbehorend lawaai
    • De gemeente wil geen laad- en losplaatsen faciliteren in het centrum. Dat lokt uit dat deze vaker worden bezet, terwijl het streven is om zo min mogelijk gemotoriseerd verkeer in het centrum te hebben
  • Onduidelijkheid over verkeersborden, al dan niet afgeplakt
    • Dit probleem is bekend en wordt aangepakt bij plaatsing van de nieuwe camera’s
  • Onvrede over het braakliggende terrein tussen de Winterdijk en de Grotestraat, ter hoogte van Electro World
    • Deze grond is niet van de gemeente. Een aantal pogingen om met de eigenaar tot overeenstemming te komen hebben niet tot een oplossing geleid
  • Worden de diverse centrumprojecten gepubliceerd in Weekblad Waalwijk? Als dat niet gebeurt, is het mogelijk om dit voortaan wel te doen?
    • Het centrum is van ons allen. Daarom worden projecten in het centrum meestal gecommuniceerd via algemene middelen, zoals Weekblad Waalwijk.

Presentatie

Hieronder kun je de presentatie die deze avond is gegeven downloaden. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.