Minder dumpafval bij Beschermde Berm

Hoe pak je het dumpen van afval in het buitengebied aan? Als gemeente riepen we groenstroken langs de weg uit tot Beschermde Berm. Zo veranderden afgelegen stukken in beschermd natuurgebied. En die aanpak blijkt te werken. 

Het 'Beschermde berm'-bord bij de Nederveenweg

Wat hebben we gedaan?

Drie bekende dumpplekken riepen we eind 2023 uit tot Beschermde Berm. Het gaat om de Nederveenweg, Mannenbeemdweg en Labbegats Vaartweg. Allemaal liggen ze in het buitengebied tussen Waalwijk en Sprang-Capelle. Voorbijgangers zien hier nu een bermbord dat doet denken aan de beschermende status van het werelderfgoed. Hier dump je toch niet zomaar je afval?

Wat zijn de resultaten?

En dat zagen we terug op de plekken zelf. Vooral bij de Nederveenweg is de Beschermde Berm een succes. Maar liefst 76% minder afval na plaatsing van het bord. Bij de Mannenbeemdweg lag al weinig afval op het moment dat het bord werd geplaatst. We zien ook hier een afname, maar minder groot. Bij de Labbegats Vaartweg ligt het anders. Hier zagen we een lichte stijging nadat het bord werd vernield. Daarvoor was het al meerdere keren uit de grond getrokken.

Hoe hebben we gemeten?

Bij elke Beschermde Berm-plek heeft het bureau Fama Volat drie metingen uitgevoerd. De eerste voordat het bord werd geplaatst. De tweede bij het moment van plaatsing en de derde nadat het bord er een tijdje stond. Tussen elke meting zaten 14 dagen. Zo konden we goed het effect meten van de Beschermde Berm. 

Hoe gaat het nu verder?

De twee overgebleven borden blijven staan. En samen met onze aannemers gaan we kijken of we de Beschermde Berm kunnen uitbreiden. Zo wordt steeds meer berm weer leefgebied van planten en dieren.

  • Hoe zorgen we voor genoeg (betaalbare) huizen?

    Wethouder Ad de Jong vertelt hoe de gemeente met deze uitdaging omgaat en wat er gedaan kan worden om meer woningen te bouwen.

  • Controles bij autobedrijven in Hart van Brabant

    Eind november en begin december 2025 zijn in Hart van Brabant een groot aantal autobedrijven gecontroleerd. Het Bestuurlijk Interventieteam (BIT) heeft verspreid over 7 gemeenten zo’n 65 bedrijven bezocht die zich bezighouden met de inkoop, verkoop of reparatie van voertuigen of voertuigonderdelen. Daarbij zijn diverse overtredingen geconstateerd. Het doel van de controles is om zicht te krijgen op de snelgroeiende automotivebranche.

  • Start bouw Schippersmijn op voormalige Slachthuisterrein in Waalwijk

    Op het voormalige Slachthuisterrein in Waalwijk is gisteren de bouw van Schippersmijn officieel van start gegaan. Het project omvat 123 huurappartementen in de sociale en middeldure sector en vormt een belangrijke bijdrage in het voorzien in de behoefte aan betaalbare woningen in onze gemeente.