Melding woon- en leefomgeving
Is de openbare weg of een andere openbare plek in de gemeente volgens u ontoelaatbaar vervuild, dan kunt u contact opnemen met de gemeente en verzoeken om deze plek schoon te maken.
Wat moet ik doen?
U kunt uw melding doorgeven aan de gemeente. Dit kan digitaal met DigiD, digitaal zonder DigiD of telefonisch op 0416-683456.
Hoe werkt het?
De gemeentelijke reinigingsdienst draagt zorg voor het opruimen van het afval op openbare wegen en pleinen. De dienst heeft een veegdienst, die volgens een opgesteld veegplan met regelmaat de straten veegt. De veegfrequentie ligt als het om een rustige woonwijk gaat lager dan in bijvoorbeeld een centrumgebied. Het centrum (promenade) wordt iedere werkdag geveegd. De overige straten worden met een frequentie van 6 tot 8 weken geveegd.
Illegale dumpingen worden verwijderd op basis van meldingen.
Daarnaast zijn er in de gemeente Waalwijk vrijwilligers actief (ZAP'ers, ZwerfAfvalPakkers) die in hun directe leefomgeving zwerfafval opruimen.
Wat moet ik meenemen?
Vermeldt bij uw melding:
- NAW-gegevens
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Lokatieomschrijving (huisnummer, object in de buurt)
- Welke afvalsoort is het?
Aanvullende informatie
Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV en/of de afvalstoffenverordening) is het verboden het openbaar gebied te verontreinigen. Als de openbare weg wordt verontreinigd door een door u ondernomen activiteit, bent u verplicht dit op te ruimen.
Wilt u zelf ZAP'er worden kunt u zich aanmelden bij de gemeente op telefoonnummer 0416-683456.