Zijn onze teksten onduidelijk? Gebruiken we bijvoorbeeld moeilijke woorden of lange zinnen? Snap je iets niet? Meld het ons, dan kunnen wij onze teksten duidelijker maken. 

Waar hebben we het over?

Als inwoner krijg je te maken met allerlei teksten van de gemeente. Een brief over de herinrichting van jouw straat. Een besluit over een kapvergunning. Informatie op de website over een subsidie. Een mailing over het pgb. Onze brieven, e-mails, folders, websites en de gemeentepagina horen duidelijk en begrijpelijk te zijn. Voor iedereen!

Kom je toch een moeilijke tekst tegen?

Meld het ons. Dan gaan wij kijken hoe we de tekst duidelijker en begrijpelijker kunnen maken. Of het nu gaat om moeilijke woorden, vaktermen, lange zinnen en alinea’s of afkortingen. Kortom, alles wat een tekst lastig maakt om te lezen.

Wil je een moeilijke tekst aanmelden? Dat kan op twee manieren:

Een moeilijke brief gekregen?

Stuur hem terug! De komende tijd kan er een ‘Retour afzender’-sticker zitten bij jouw brief van de gemeente. Vind je de brief te moeilijk? Maak er een kopie van en stuur deze terug met de sticker op de envelop. Het origineel houd je zelf. Bij de sticker zit een briefje met extra uitleg. Je kan de brief natuurlijk ook melden via het meldpunt.

Wat hebben we al gedaan?

We proberen nieuwe teksten zo duidelijk mogelijk te maken. En bestaande teksten herschrijven we als die te moeilijk zijn. Ook trainen we collega’s om begrijpelijke teksten te schrijven. Maar we zien niet alles. Daarom hebben we jou nodig!