Goed om te weten.

Voordat je de Ombudscommissie inschakelt moet je in principe de klacht eerst indienen bij de gemeente zelf. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de gemeente via (0416) 683 456 en vragen naar een klachtencoördinator.

De Ombudscommissie is namelijk pas bevoegd een klacht in onderzoek te nemen als de gemeente zelf eerst in de gelegenheid is geweest de klacht te behandelen. Blijft een reactie op jouw klacht uit of ben je niet tevreden over de wijze van behandeling van de klacht  door de gemeente, dan is de Ombudscommissie bevoegd de klacht te onderzoeken.

Wanneer kunt je een verzoek indienen bij de Ombudscommissie?

Iedereen kan kosteloos bij de Ombudscommissie een verzoek indienen om onderzoek te doen naar een klacht: individuele burgers, (bewoners)organisaties, groeperingen, instellingen en bedrijven.

 Voordat de Ombudscommissie een onderzoek instelt, toetst zij eerst of:

  • Jouw verzoek over een gedraging gaat van een bestuurder, een ambtenaar, een afdeling of een dienst van de gemeente Waalwijk
  • Je hierover al een klacht hebt ingediend bij de gemeente zelf
  • De klacht door de gemeente niet langer dan één jaar geleden is afgehandeld
  • Jouw verzoek niet over de inhoud van wettelijke regels of over (gemeentelijk) beleid gaat

Welke verzoeken kan of mag de commissie niet behandelen?

Onder andere: 

  • Als het gaat om een gedraging waartegen je bezwaar of beroep kan of had kunnen instellen.
  • Je klaagt over algemeen gemeentelijk beleid.
  • Jouw klacht is nog niet behandeld door de gemeente zelf (uitzonderingen daargelaten waarin dit niet van jouw verlangd kan worden, ter beoordeling van de commissie).
  • Jouw klacht gaat over een geschil waar de rechter een uitspraak over kan doen.
  • De gebeurtenis waarover jouw klacht gaat is langer dan een jaar geleden (of de uitspraak op de klacht daarover bij de gemeente is langer dan een jaar geleden gedaan) .
  • Het gaat over een melding openbare ruimte (bijvoorbeeld losliggende stoeptegel).

De klacht betreft onder andere:
De politie, landelijke overheid, energie-, water- en kabelleveranciers, ziektekostenverzekeraars, openbaar vervoer, door de gemeente uitbestede diensten, juridisch advies of hulp. In die gevallen zul je bij de instanties zelf terecht kunnen. Weet je niet waar je dan moet zijn, dan kun je voor informatie hierover met de commissie contact opnemen.

Bij twijfel of jouw klacht behandeld kan worden door de Ombudscommissie kun je contact opnemen.

Om welke gedragingen kan het gaan?

Een verzoek gaat altijd over de gedraging van een bestuurder, een ambtenaar, een afdeling of dienst. Aan welk soort gedragingen kun je dan denken:

  • Behandelingsduur: Is de gemeente slagvaardig geweest en heeft zij met voldoende snelheid opgetreden?
  • Rechtszekerheid: Heeft de gemeente voldaan aan de gerechtvaardigde verwachtingen van burgers?
  • Informatieverstrekking: Is de gemeente ingegaan op jouw informatieverzoek? Heeft de gemeente je geïnformeerd over handelingen waarbij jij een belang hebt?
  • Redelijkheid: Heeft de gemeente de verschillende belangen tegen elkaar afgewogen en is de uitkomst hiervan niet onredelijk?
  • Bejegening: Heeft de gemeente beleefd, fatsoenlijk en hulpvaardig gehandeld? Is zij haar afspraken nagekomen? Heeft zij je serieus genomen?

Hoe dient je een verzoek in?

Kom je er samen met de gemeente niet uit, dan kun je contact opnemen met de Ombudscommissie en ons verzoeken onderzoek te doen naar jouw klacht. Je kunt je verzoek indienen per post of mail.

Voor het in behandeling nemen van je verzoek stelt de Ombudscommissie verder als voorwaarden:

  • Je naam, adres of e-mailadres
  • De datum waarop je je verzoekschrift indient
  • Omschrijving van de klacht en wat je met jouw verzoek wil bereiken
  • Je handtekening

Ook indien je wilt weten of jouw verzoek aan het juiste adres is bij de Ombudscommissie of als je  meer informatie wilt over de procedure kun je contact opnemen met de Ombudscommissie.