Betalen voor laadpaal-parkeren

De gemeente Waalwijk heeft al in 2023 besloten dat voor parkeren op een laadplaats voor elektrische auto’s betaald parkeren geldt. Ondanks dit besluit is de afgelopen twee jaar het parkeren op een laadplaats gratis geweest. Onder andere om elektrisch rijden te stimuleren. Daar komt nu verandering in.

Dit doen we mede omdat er met regelmaat misbruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid om gratis te parkeren. Zo gebeurt het dat auto’s met de stekker aangesloten worden op een laadpaal, zonder dat deze in werking wordt gezet. Op deze manier maken mensen gratis gebruik van de parkeerplaats, zonder de auto te laden waar de plek voor bedoeld is. Dit misbruik willen we tegengaan. Omdat de verplichting tot betalen al is opgenomen in de verordening en beleidsregels, hoeft hier geen apart besluit voor genomen te worden.  

Het betaald parkeren gaat in per 1 april 2025.
 

  • Geen groen licht voor nieuwe insteekhaven Waalwijk

    Op 11 december heeft de Rechtbank Oost-Brabant uitspraak gedaan over natuurvergunning (Wet natuurbescherming) voor de nieuwe insteekhaven in Waalwijk. De rechtbank vernietigt het besluit van de provincie Noord-Brabant om de vergunning te verlenen. Dat betekent dat de aanleg en het gebruik van de nieuwe insteekhaven en de bijbehorende werkzaamheden voorlopig niet kunnen starten.

  • Hoe zorgen we voor genoeg (betaalbare) huizen?

    Wethouder Ad de Jong vertelt hoe de gemeente met deze uitdaging omgaat en wat er gedaan kan worden om meer woningen te bouwen.

  • Controles bij autobedrijven in Hart van Brabant

    Eind november en begin december 2025 zijn in Hart van Brabant een groot aantal autobedrijven gecontroleerd. Het Bestuurlijk Interventieteam (BIT) heeft verspreid over 7 gemeenten zo’n 65 bedrijven bezocht die zich bezighouden met de inkoop, verkoop of reparatie van voertuigen of voertuigonderdelen. Daarbij zijn diverse overtredingen geconstateerd. Het doel van de controles is om zicht te krijgen op de snelgroeiende automotivebranche.